Vaihtoehtoja jatkotyöskentelylle
a) Vuodenaikapiiri
- Muodostetaan piiri tai isossa ryhmässä jaetaan puoliksi ja muodostetaan kaksi piiriä
- Oppilaat miettivät lempivuodenaikaansa tai vuodenaikaa, josta eivät tykkää.
- Jokainen keksii ja esittää omaan vuodenaikaansa liittyvän liikkeen ja kaikki toistavat saman (esim. jäätelön syönti, pyöräily, hiihtäminen jne)
- Kaikki toistavat piirissä edellisten liikkeet. Näin mennään kierros loppuun asti.
- Jos jakauduttiin kahteen piiriin, piirit esittävät keksimänsä liikkeet toiselle piirille ja toiset yrittävät arvata mistä vuodenajasta on kyse. Esitysten aikana taustalla soi Folk Seasons- albumin raita 9 (Vivaldi Syksy Allegro)
b) Kuunnellaan Folk Seasons
- Kuuntelun aikana voidaan tehdä kuvataidetyö vuodenaikoihin liittyen esim. piirtää musiikkituokion “metsäretkestä” yhteinen kartta.
c) Luetaan uudelleen vuodenaikasonetit ja tehdään niiden pohjalta kuvataidetyö
Kokoava arviointi
Oppimiskokonaisuudeen päätteeksi keskustele oppilaiden kanssa asetetuista tavoitteista ja niiden saavuttamisesta esim.
- miten ryhmässä toimiminen onnistui?
- mikä oli hauskinta?
- mikä oli vaikeinta?
- mitä opittiin vuodenajoista?
- mistä tuli iloinen mieli?